Twee Friese gemeenten deelden hun ervaringen rondom de ‘route gebruik’. Voor hen is het logisch: er liggen opgaven rondom bodem en water, kringlopen moeten worden gesloten en grondstoffen moeten verstandig worden beheerd. De gemeenten hebben een aanbod van maaisel dat vrijkomt bij terreinbeheer, en agrariërs zijn geïnteresseerd in het gebruik van dit maaisel voor bodemverbetering. Maar hoe breng je dit samen?
De sessie werd verzorgd door Kees de Vries (Gemeente Súdwest-Fryslân) en Geert Draaistra (Gemeente Leeuwarden). Zij vertelden over hun avonturen wat betreft het composteren van lokaal aangevoerd maaisel bij de boer. Om dit mogelijk te maken werkten zij samen met boeren, voerden zij vele gesprekken met ketenpartners en andere betrokken partijen en stemden zij hun activiteiten bestuurlijk af.
Dit resulteerde in de route gebruik. Dat houdt in dat een gemeente besluit dat het maaisel en blad dat vrijkomt bij het beheer van gemeentelijke terreinen, te beschouwen en behandelen als grondstof voor bodemverbetering. Het afvalspoor komt dan niet in beeld. Deze route maakt het mogelijk dat agrariërs deze grondstof op hun eigen terrein kunnen gebruiken voor het maken en uitrijden van CMC-compost. Het maken van bokashi is op dit moment nog niet toegestaan.
Voor deze werkwijze gelden specifieke voorwaarden, zoals het borgen van de kwaliteit van de grondstoffen van oogst tot toepassing en het maken van duidelijke afspraken over aspecten zoals afzet, volume en opslag. In Friesland is hiervoor een protocol opgesteld.
Inmiddels zijn er tien samenwerkende gemeenten in Friesland die deze route volgen. Enkele bevindingen uit de praktijk:
-
Het is belangrijk om vaste aanspreekpunten binnen de keten te hebben, zodat altijd duidelijk is met wie er contact kan worden opgenomen.
-
Bestuurders moeten actief betrokken worden, zodat zij goed geïnformeerd zijn en een eenduidige boodschap kunnen uitdragen.
-
Het is belangrijk om samen met ketenpartners te evalueren wat goed en fout gaat en waar verbeteringen mogelijk zijn. Transparante communicatie, zowel intern als extern, is hierbij cruciaal.
-
Kennis en ervaringen moeten worden gedeeld met andere gemeenten, bijvoorbeeld over het opstellen van transportbrieven, de procesborging en het omgaan met handhaafverzoeken. Elkaar helpen versterkt de samenwerking en het succes van de route gebruik!